خبر : کمدی مبتذل در تلویزیون جایی ندارد/ ماجرای بازگشت مهران مدیری
خبر : کمدی مبتذل در تلویزیون جایی ندارد/ ماجرای بازگشت مهران مدیری به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته در جریان نشست خبری مدیر شبکه نسیم درباره بازگشت مهران مدیری نکتهای مطرح شد که او با یک کار نمایشی به تلویزیون برخواهد گشت. سیدمحمدرضا خوشرو در پاسخ به سؤالات بسیاری از خبرنگاران درباره […]
خبر : کمدی مبتذل در تلویزیون جایی ندارد/ ماجرای بازگشت مهران مدیری
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چند روز گذشته در جریان نشست خبری مدیر شبکه نسیم درباره بازگشت مهران مدیری نکتهای مطرح شد که او با یک کار نمایشی به تلویزیون برخواهد گشت. سیدمحمدرضا خوشرو در پاسخ به سؤالات بسیاری از خبرنگاران درباره «دورهمی5» این نکته را عنوان کرد که تلویزیون با مهران مدیری مشکلی ندارد و با او درباره ساخت یک کار نمایشی توافق شده است.
با محسن برمهانی معاون سیما در جریان بازدید از پشت صحنه سریال «چرخ گردون2» در خصوص ساخت آثار کمدی و مشکل امروزشان که همچون گذشته نمیتواند مخاطب را بخنداند، سرعت گرفتن ساخت آثار کمدی و طنز در تلویزیون و بازگشت مهران مدیری گفتوگویی داشتیم که در ادامه میخوانید:
مشکل سریالهای کمدی امروز کجاست؟
محسن برمهانی در پاسخ به این سؤال که مشکل سریالهای کمدی چیست که نمیتواند همچون گذشته مخاطب را بخنداند؛ آیا به تعبیر تهیهکنندگان دستِ سازندگان را تلویزیون بسته و یا مشکل مالی اجازه موفقیت در این حوزه را نمیدهد، تأکید کرد: هر دلیلی میتواند داشته باشد؛ حتماً مشکل مالی هم تأثیرگذار است. اما مسئله سازمان صداوسیما، مالی نیست. البته نه به این معنا که سازمان صداوسیما مشکلی مالی نداشته باشد. اما رسانه ملّی خوب دریافته برای نگه داشتن مخاطب خودش و ایجاد رضایتمندی، بایستی در یک بخشهایی هزینه کند و در یک بخشهایی هم هزینه نکند. حتماً ساخت آثار کمدی و طنز همان بخشهایی است که تلویزیون میخواهد هزینه کند.
روی کمدیهای با محتوا هزینه میکنیم نه کمدی مبتذل!
وی افزود: اگر منظور از بسته شدن دستِ تهیهکننده و سازندگان که اشاره کردید، شوخیهای مبتذل است، سازمان صداوسیما دست را بسته. هیچوقت هم در سازمان صداوسیما اینطور نبوده، الان به خاطر فراگیری فضایمجازی و تولید یکسری آثار طنز که لزوماً منظور سکوهای نمایشخانگی نیست که کارهای رسمیتری انجام میدهند بلکه کارهای بینام و نشان و کوتاه آیتمی است، این نوع اتفاقات گسترش پیدا کردهاند. این نوع آثار، مصرف طنز مخاطب عمدتاً نوجوان را تغییر داده که لزوماً هم مطلوب مخاطب عمومی رسانهای کشور چه مخاطب فضایمجازی و چه مخاطب برودکست و تلویزیون نیست.
برمهانی خاطرنشان کرد: حتماً امکان دارد یک محدودیتی قلمداد شود اما تجربه نشان داده و این تجربه هم فقط مختص کشور ما نیست که قلم خوب، کمدی خوب و ایجاد موقعیتهای طنز خوب میتواند همه اینها را پشت سر بگذارد. این محدودیتهایی که گفته میشود تلویزیون دارد محدودیتهایی است که مطالبه مخاطب هم هست. مردم عمدتاً دوست ندارند و نمیتوانند یکسری از شوخیها را کنار خانوادهشان ببینند. این توقع باید توسط ما به عنوان رسانه ملّی و رسانه رسمی کشور لحاظ و به آن توجه شود.
برنامهریزی روی ساخت سیتکامها
معاون سیما درباره ساخت سریالهایی همچون «چرخگردون» و روند تولید آثار سیتکامی، افزود: مجموعه سیمرغ یکی از مراکز تولیدی تازه تأسیس صداوسیماست که عمده فعالیت آن در دو بخش آثار نمایشی و غیرنمایشی به لحاظ ساختاری مدیریتهای آن تقسیمبندی شدهاند. «چرخ گردون2» ذیل آثار نمایشی مرکز سیمرغ تولید شده و میدانید که به لحاظ ساختار نمایشی چند گونه مشخص داریم که یک گونه آن به زبان انگلیسی سیتکام به معنای کمدی موقعیت نمایشی است که لحظات مفرح و شادی را برای مخاطب فراهم کند. این اتفاق در این مجموعه رقم خورده، فصل اول آن پخش شده و تولید فصل دوم آن رو به پایان است و در روزهای آتی از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.
وی در خصوص کمدی موقعیت و سیتکام، ادامه داد: طبیعی است مخاطب سریالهای پرطمطراق را دیده و به آن عادت کرده است. اگر این اتفاق به درستی جا بیفتد که نمونههای موفق قدیمی به نام «نیمکت» داریم که همیشه در خاطرهها میماند. این نوع کارهای ویژه حتی به مثابه یک سریال نمایشی مخاطب دارد. این کارها هم انشاءالله به مرور ادامه پیدا کند و تعداد زیادی از آن ساخته شوند مخاطب با آنها هم ارتباط خواهد گرفت. شرط این ارتباط حتماً در ارجاعات روزی است که باید در جریان داستان این نوع آثار قرار بگیرد میتواند کانون توجهات را به خودش جلب کند. مخاطب را پای تلویزیون بنشاند و بیاموزد آنچیزی را که در اهداف طراحی این مجموعه است.
ادامه تولید سریالهای دنبالهدار موفق و برندهای جدید
معاون سیما در پاسخ به این سؤال که به نظر میرسد روند تولید آثار کمدی سرعت گرفته با خبری هم که از «پایتخت7» و «ماه عسل» منوچهر هادی منتشر شد، بیان کرد: ما زمانی که به عنوان تیم جدید هدایتکننده تلویزیون، در حال طراحی آینده سریالسازی سازمان صداوسیما بودیم با یک فاصله زمانی کوتاهی متوجه این موضوع شدیم جای آثار کمدی و طنز خالی است یا حداقل کمرنگ شده؛ طبیعتاً چند راه حل داشتیم برای اینکه این خلأ را پُر کنیم با استفاده از برندهای موفق یا نمانامها همچون «پایتخت»، «نونخ» و یا «زیرخاکی» کارهایی که توانسته رضایت مخاطب را به خودشان اختصاص دهند. قرار شد تولید این برندها امتداد پیدا کند و از طرفی خلق نامهای جدید نیز در دستور کار قرار گرفت. برخی از اینها در حال تصویربرداری است و برخی هم در حال پستولیدند توسط دو بخش سیمافیلم و مرکز سیمرغ تولید میشوند. امیدواریم مردم بپسندند و دوباره شاهد کشف و اقبال مردم به عناوین جدید طنز در صداوسیما باشیم.
ماجرای بازگشت مهران مدیری
برمهانی در پاسخ به این سؤال که گفته میشود با مهران مدیری بر سر ساخت یک کار نمایشی توافق داشتهاید، آیا به همین زودی سریالی از او خواهیم دید افزود: ما با هنرمندان مختلفی مشغول مذاکره هستیم. طبیعتا آقای مدیری به عنوان کسی که کارهایش مورد علاقه مردم بوده مستثنا از این موضوع نبوده و در حال مذاکره و گفتوگو هستیم. حتماً ایشان دوست دارد در هر دو حوزه فعالیت کند و سازمان صداسیما هم علاقه دارد کارهای ایشان را ببیند. اگر این توافق حاصل شود خوب است و امیدواریم این اتفاق بیفتد. اما نکتهای که الان میتوانیم بگوییم این است؛ در حال گفتوگو هستیم در کنار دهها پروه دیگر و افرادی که شاید شما را به شعف بیاورد. اما الان نامهایشان را نمیگویم تا مطمئن شویم خبر قطعیتری را اعلام کنم.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم